SEO  (search engine optimization)

 

U kunt uw zoekmachine optimalisatie uit handen geven aan Blankestijn internet consltant en deze zal dan voor u tot in de puntjes verzorgd worden .

 

 

seo-zeelandVraag een Offerte aan

Of… zie op deze pagina hoe u de SEO zelf kunt toepassen:

 

Met zoekmachine optimalisatie (SEO) zijn er 2 belangrijke factoren:  on-page/on-site en off-page/off-site SEO. Hieronder worden deze 2 factoren beschreven.

 

  • On-page/On-site SEO factoren
  • Off-page/Off-site SEO factoren

 

 

On-page/On-site SEO factoren

 

Om pagina’s te optimaliseren voor zoekmachine optimalisatie zijn een aantal regels erg belangrijk. Deze regels zijn niet moeilijk, maar dienen goed te worden uitgevoerd om een on-page/on-site SEO pagina te laten ranken in de zoekmachines.
De volgende factoren zijn van belang voor een goede  on-page/on-site SEO:

 

  • Title tag • Meta description •
  • URLs
  • Aantal zoekwoorden op de pagina
  • Content Tekst
  • Alt tags bij foto’s en plaatjes • Interne links en architectuur van de site
  • Social Media buttons
  • Video’s
  • H1, H2, Hx tags
  • Google Panda
  • Webshops en low content factoren

 

Titel tag

 

De titel tag is een krachtige ranking factor voor Google. Pagina’s binnen een site die moeten ranken hebben unieke en beschrijvende teksten nodig. Voor de titel tag zijn er een aantal regels die men in acht moet nemen:

 

 

  1.  Max 66 karakters lang voor Google. Titels die langer zijn worden in de zoekresultaten van Google afgebroken. Woorden die buiten deze 66 karakters vallen hebben geen invloed op rankings.
  2.  Voorkom het herhaaldelijk gebruik van keywords in titel tags.
  3. Plaats de belangrijkste zoekwoorden aan het begin van de titel tag.
  4. Schrijf de titel tag ook voor gebruikers. Dit is bijvoorbeeld belangrijk in de zoekresultaten van Google. Google laat in haar zoekresultaten namelijk de title tag zien. Een aantrekkelijk geschreven titel tag verhoogt de doorklik naar je webpagina.
  5. Maak gebruik van een separator zoals de “|” separator.
  6. Titels mogen maar 1 x per pagina voorkomen.

 

 

Meta descriptie

 

De meta descriptie is niet belangrijk voor je rankings in Google. Echter, hij is wel belangrijk om de doorklik (of CTR) naar je webpagina te vergroten. Deze meta descriptie moet dus verleidelijk worden geschreven. Schrijf altijd een meta descriptie met daarin de belangrijkste zoekwoorden. Als het belangrijkste zoekwoord(en) niet in de meta descriptie staat dan pakt Google een snippet uit de tekst waarvan zij denkt dat die het meest relevant is voor een zoekopdracht. In deze snippet staan dan de zoekwoorden die de gebruiker invoerde in Google.

 

URLs

 

De beschrijving van de URL geeft voor Google de inhoud van een webpagina weer.
Aantal zoekwoorden op de pagina. Herhaal je belangrijkste zoekwoord(en) een paar keer in de tekst. Dit is wel afhankelijk van hoe lang de tekst is. Bij een korte tekst doe je dit minder vaak dan bij een lange tekst.
• Plaats je belangrijkste zoekwoord(en) in de eerste 100 woorden van je webpagina.
• Gebruik synoniemen voor je belangrijkste zoekwoord(en). • Schrijf voor gebruikers. Zoekmachines zijn tegenwoordig intelligent genoeg om te bepalen of je voor gebruikers schrijft of dat je aan het spammen bent.

 

Content Tekst & Alt tags

 

 

content-zeeland-seoDe Content, oftewel de pagina, moet een minimaal aantal van 400 woorden bevatten. Hoe meer woorden de pagina bevat hoe beter deze wordt gevonden door de zoekmachines.
Alt tags bij foto’s en plaatjes. Het vullen van de alt tags van images met je belangrijkste zoekwoorden is belangrijk voor SEO. Bij een normaal CMS zoals bijvoorbeeld WordPress kun je elk plaatje voorzien van een alt tag. Omdat Google op dit moment nog niet in staat is om foto’s en plaatjes te lezen haalt zij de inhoud hiervan uit de alt tag.
Interne links en architectuur van de site.
Interne links zijn links die verwijzen naar andere pagina’s binnen je site.
Voor dit artikel volsta ik met de volgende regels:

 

  1. Als je wil ranken op een competitieve term neem je daarvoor je homepage of een pagina die binnen de site architectuur dicht onder de homepage ligt. De reden hiervan is dat je homepage de meeste link kracht heeft.
  2. Bouw je site architectuur logisch op. Begin op je homepage met het meest concurrerende zoekwoord en het hoogste zoekvolume. De onderliggende pagina’s dienen op de minder concurrerende zoekwoorden te worden geoptimaliseerd. Zij dienen natuurlijk wel relevant te zijn aan het onderwerp van de homepage.
  3.  Probeer pagina’s binnen je site naar elkaar te laten linken. Links binnen de tekst zoals bij Wikipedia is een goede manier van intern linken.

 

 

Social Media buttons

 

socialmedia-zeeland

Informatieve pagina’s worden het meeste gedeeld op sociale media zoals Twitter, Facebook en Linkedin. Probeer dan ook, als je informatieve pagina’s hebt op je site dat deze voorzien zijn van Facebook, Twitter en Linkedin (etc.) buttons.  Niet alleen is dit goed voor je exposure maar ook Google kijkt naar hoe vaak jouw site wordt vermeld op social media en neemt dit mee in haar rankings. Daarnaast is het voor het vertrouwen van een lezer erg prettig als hij ziet dat je webpagina vaak is gedeeld. Dit zegt iets over de kwaliteit van een pagina. Mensen delen namelijk geen troep met hun netwerk.

 

 

Video’s

 

Het gebruik van video’s op een pagina is geen must, maar is wel aan te raden. Met name video’s die van Youtube komen op een pagina plaatsen is goed voor de rankings.

 

 

H1, H2, Hx tags

 

Hoewel de H1 tag veel onbelangrijker is dan de title tag is het toch verstandig om deze voor goede on-page SEO te gebruiken. Zet de belangrijkste zoekwoord in de H1 tag en maak voor gebruikers een aantrekkelijk kopje zodat zij de behoefte voelen om door te lezen. De belangrijkste zoekwoorden dient men vooraan in de H1 te plaatsen. De H2, H3 etc. tags zijn minder belangrijk dan de H1 tag. Men kan bijvoorbeeld tussenkopjes voorzien van de H2 of H3 tag.

 

 

Google Panda

 

Google probeert meer en meer kwalitatief hoogstaande pagina’s hoger te waarderen in haar zoekresultaten. Maar wat is nu een hoogstaande pagina? Normaal gesproken zijn dat pagina’s waar mensen naar linken en die gedeeld worden in sociale media. Door de Google Panda update probeert Google ook steeds meer te waarderen wat er binnen een site of webpagina gebeurd. Maar hoe doet Google dit?

Hiervoor zijn een aantal regels waaraan je je kunt vasthouden.

  • Het is aan te raden om weinig advertenties op je webpagina’s te plaatsen.
  • Schrijf webpagina’s van minimaal 400 woorden en het liefst langer.
  • Zorg ervoor dat de pagina’s binnen je site geen duplicate content bevatten.
  • Maak extra illustraties op je webpagina’s zoals mooie foto’s en video’s die je verhaal illustreren.
  • Maak geen of niet teveel spellingsfouten binnen je documenten. De Google Panda update heeft er bij veel sites flink ingehakt en heeft deze sites flink lager gewaardeerd.
  • Het gevolg hiervan was het verlies in ranking en dus ook bezoekers. De algemene regel is dat deze sites ‘low value’ content bevatten. ‘Low value’ content kun je voorkomen door je o.a. te houden aan bovenstaande regels.

 

 

Webshops en low content factoren

 

Mocht men een webshop of een website hebben waar men moeilijk content kwijt kan is het aan te raden om naast een webshop of een low content site een blog te houden, hier wordt dan de on-page/on-site SEO op toegepast met een interne link naar de betreffende doelpagina.

 

 

Off-page/Off-site SEO factoren

 

Off-page/off-site SEO is de factor die niet op de pagina zelf wordt toegepast, maar op andere pagina’s op het net die gerelateerd zijn met de doelpagina.

 

  • Linkbuilding/backlinks
  • Anchor Tekst links
  • Link Wheel
  • Hoge PR links

 

 

Linkbuilding/backlinks

 

Mocht de on-page/on-site SEO in orde zijn dan kan men aan linkbuidling beginnen en dit doet men met backlinks. Onder Backlinks verstaat men  het plaatsen van links die verwijzen naar de doelpagina op websites van derden, hoe meer links naar de doelpagina verwijzen hoe beter de doelpagina rankt in de zoekmachines.

 

 

 

Anchor tekst

 

Anchor tekst links zijn links met keywords erin, dit past men toe wanneer men een keyword wil laten ranken voor de betreffende doelpagina. Voorbeeld : Wikipedia Link

 

 

Link Wheel

 

Linkwheel is een van de beste methodes van linkbuilding. Hier worden er geen links direct naar de doelpagina verwezen, maar worden links naar gerelateerde paginas verwezen en deze pagina linken dan weer terug en allen linken dan naar een subdoel pagina waar deze weer linkt naar de uiteindelijke doel pagina. Aangezien dit moeilijk uit te leggen is vindt men hieronder een grafiek als voorbeeld hoe een linkwheel er uit ziet. Deze techiek is een van de meest tijdsintentsieve manier van linkbuilding, maar is dan ook een van de meest effectieve toepassing om zeer goed te ranken in de zoekmachines.

 

linkwheel-zeeland

 

Hoge PR links

 

Met hoge PR links bedoelt men hoge page rank backlinks. Een website heeft een hoge page rank doordat er veel links naar deze website linken. Op het moment dat deze hoge page rank site weer naar de gewenste doelpagina linkt, doordat de pagina waar de backlinks op staan een hoge page rank heeft, zal de doelpagina extra hoog ranken.

 

Tot slot

 

Het is aan te raden eerst een goede on-page/on-site SEO toe te passen voordat men tot off-page/off-site SEO overgaat. Mocht men dit niet op de juiste manier doen dan heeft dit zeer negatieve gevolgen voor de doelpagina.

 

Toch maar uit handen geven ?

 

 

 

 

Auteur : Guen.Blankestijn Copyright 2014
Google